11.5.2020

Med den nye ambulanseflykontrakten kom det et jetfly inn i tjenesten. Den gir luftambulansetjenesten ekstra kapasitet når det gjelder fart, rekkevidde og mulighet for å frakte personell og utstyr. Og flyet har fått bevise hva det er i stand til.

11 helt nye fly

Første juli 2019 tok Babcock over driften av landets ambulanseflytjeneste. Babcock kom med 11 nye fly. 10 var en oppgradert versjon av de tomotors propellflyene Beechcraft King Air. Disse flyvende arbeidshestene har flittig transportert pasienter på kryss og tvers av landet i mange år, og utgjør en viktig del av beredskapen i Nord-Norge.

I den nye kontrakten var det også krav om et jetfly – det første permanente jetflyet i tjenesten siden slutten av 1980-tallet. Babcock la inn en Cessna Citation Latitude i sitt tilbud. Dette er en flytype som flyentusiaster helt sikkert kjenner til. Cessna Citation-serien er et av verdens mest solgte «business jetfly».

Svært avansert behandling ombord

I et scenario der akutte pasienter må fraktes fra Tromsø til Oslo, en avstand på ca 1200 km, kan tiden spart utgjøre over tre kvarter. Dette kan være livsviktig tid. Og muligheten til å raskt hente pasienter i nord avlaster King Air flyene i Nord-Norge, slik at beredskapen opprettholdes når pasienter skal fraktes langt. Jeten kan også fly non-stop fra Svalbard til Oslo, noe propellflyene ikke kan. Flytiden fra Svalbard til Oslo er to timer og tre kvarter.

Og flyet har fått muligheten til å bevise hva det er i stand til. Sjefspilot i Babcock for ambulansejeten, Trond Stenehjem, forteller at maskinen allerede har utgjort en viktig forskjell.

– Vi har blant annet hatt et akuttoppdrag med to ECMO-pasienter ombord. Det er behandling med en svært avansert maskin som kan avlaste både hjerte og lunger når disse organene svikter. Det er første gang i norgeshistorien at vi har hatt to slike kritiske pasienter om bord på samme tid. Det var fem leger og sykepleiere i kabinen, som holdt pasientene stabile under flyreisen.

Godt arbeidsmiljø

Stenehjem forteller at pilotene i Babcock blir delt mellom de to flytypene. 13 piloter holder jetflyet i gang mens 90 andre piloter jobber på King Air flyene. Alle flyene i operativ tjeneste skal kunne være på vingene i løpet av kort tid, til alle døgnets tider.

Pilot Ina Liljedahl var stasjonert i Luleå, da tilbudet om å fly jetfly for Babcock Norge dukket opp.

– Jeg har alltid drømt om å fly i Norge. Når jeg også fikk muligheten til å fly jet måtte jeg gripe sjansen.

Kabinen i det nye jetflyet er romslig og med lavt støynivå, ifølge Liljedahl. Motorene sitter bakerst på flykroppen lengst unna pilotene. Dette er noe Liljedahl setter pris på.

– Mindre lyd sammen med en ryddig cockpit gir et veldig godt arbeidsmiljø.

Liljedahl omtaler sin nye jobb som den perfekte flyjobben.

– Det er en veldig godt å kunne bidra. Luftambulansen er jo en fantastisk ressurs for alle syke som har behov for å flyttes mellom sykehus, for å få akkurat den hjelpen de behøver. Vi flyr jo dit pasientene er så det er stor variasjon på arbeidsdagene og vi møter masse dyktig helsepersonell, samtidig som vi hjelper mennesker. Jeg er strålende fornøyd.

Konstruert som ambulansefly fra bunnen av

Det nye flyet er ikke bare en oppgradert arbeidsplass for piloter. For det medisinske personellet som arbeider bak i kabinen er det helt andre arbeidsforhold. Per Bredmose er en av legene som jevnlig har vært utplassert i kabinene hos Babcock.

– Jetten er kanonbra. God plass og fine forhold. Endelig har vi fått et fly som er designet for oss som jobber i kabinen.

Fordi fabrikanten har spesialbygget dette flyet som et ambulansefly er den bedre tilrettelagt for medisinsk utstyr og har mer plass til pasienter og personell i kabinen. 

– Det er utstyrt slik at det kan holdes to pasienter stabile samtidig, og jeg har opplevd flere episoder der denne kapasiteten har vært helt nødvendig. Selv om dette flyet er stasjoner på Oslo Lufthavn og primært en del av beredskapen i Sør-Norge, så har vi ved en del anledninger kunnet bistå kolleger i nord, hvis det har vært akutte tilfeller der noen må til spesialistavdelinger i Oslo, for eksempel Rikshospitalet. Det nye flyet er mye raskere enn de gamle og det gjør at “Riksen” og OUS kan stilles til disposisjon for hele landet.

Bredmose har fløyet med luftambulanse i flere andre land, og omtaler Babcock som de aller beste i bransjen.

– Babcock er en utrolig proff operatør. Innstillingen til piloter er enestående og driften er særdeles effektiv.